دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
نشسن

حوزه / یک هنرمند گرافیست گفت: این جشنواره فضایی را فراهم ساخت تا افسران جنگ نرم برای طراحی آثار خود و ارائه آن جهت اثرگذاری جهانی نقش خود را به‌خوبی و به‌درستی ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ نشست خبری سومین «مسابقه بین‌المللی کارتون؛ کاریکاتور و پوستر هولوساید» با حضور محمدحسین نیرومند هنرمند هنرهای تجسمی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر جشنواره و مسعود نجابتی هنرمند گرافیست امروز ۱۶ مهر در حوزه هنری برگزار شد.

در آغاز جلسه، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر جشنواره گفت: جایگاه این جشنواره با وجود عمر کوتاهش چنان بلندنام شده است که کارتونیست‌های بزرگی روی آن تاکید می‌کنند. واژه «هولوساید» تلفیقی از «هولوکاست» و «جنوساید» (نسل‌کُشی) است. امروز شاهدیم که «غزه» یکی از مرگبارترین نقاط دنیا است و طبق گفته‌های سازمان ملل حجم بمب‌های مصرف شده در آن چهار تا پنج بمب اتمی را شامل می‌شود. همین سازمان اعلام کرده که پاکسازی تخریب‌های صورت‌گرفته در باریکه غزه ۱۵ سال زمان خواهد برد و امروز شرایط حیات در آن به شکل کامل از بین رفته ‌است.

وی افزود: جایزه بزرگ سومین دوره جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید جایزه ۵۰۰۰ یورویی است و همچنین در سه بخش کارتون؛ کاریکاتور و پوستر برگزیدگان اول تا سوم به‌ ترتیب سه؛ دو و یک هزار یورو جایزه خواهند گرفت. دو جایزه‌ ۵۰۰ یورویی نیز در نظر گرفته شده که در نهایت مجموع جوایز این رویداد را به ۲۶۰۰۰ یورو می‌رساند. فرصت ارسال آثار نیز تا ۱۵ آذر اعلام شده ‌است.

نیرومند نیز در ادامه نشست بیان کرد: اتفاق ۷ اکتبر سال گذشته حجتی برای تمامی هنرمندان متعهد و آرمان‌گرا بود که جهت روشن ساختن ایستادن در طرف درست تاریخ را مشخص کرد. با قطعیت می‌توان گفت که هم‌سویی و همدلی با آرمان فلسطین و مقاومت برای هنرمندان آرمان‌گرا و متعهد، ایستادن در جهت درست تاریخ و همدلی با تمام مصائبی است که آنها در مواجهه با رژیم غاصب صهیونیستی کشیده‌اند.

نیرومند ادامه داد: زمانی ‌که آقای مسعود شجاعی‌ طباطبایی؛ جشنواره بین‌المللی «هولوکاست ۱» را ارائه داد با وجود حمایت همه‌جانبه هنرمندان، در ادامه برخی از حامیان داخلی نیز او را تنها گذاشتند؛ اما با برگزاری دومین دوره جشنواره در سال ۱۳۸۹ شاهد اقبال هنرمندان داخلی و بین‌المللی از این رویداد بودیم. اثرگذاری این جشنواره تا جایی بود که خانم «کاندولیزا رایس»؛ وزیر امور خارجه امریکا نیز نسبت ‌به این جشنواره موضع گرفت و این اهمیت جشنواره و جایگاه کارتون و کاریکاتور را نشان می‌دهد و در ادامه «نتانیاهو» نیز شکایتی را در مجامع بین‌المللی مبنی‌ بر برگزاری این جشنواره مطرح کرد.

نیرومند تصریح کرد: اهمیت برگزاری رخدادی مانند «جشنواره بین‌المللی هولوکاست» خاصه در حوزه کارتون و کاریکاتور تا جایی است که با وجود حمایت همه‌جانبه ایالات متحده امریکا و برخی از کشورهای اروپایی که نسبت‌ به اثبات این دروغ جهانی، یعنی مسئله «هولوکاست» تأکید ویژه‌ای دارند اما همین کشورها عناد با این رویداد را تا جایی پیش بردند که آقای شجاعی‌طباطبایی امروز ممنوع الورود به ۲۲ کشور جهان است. هرچند که مطرح کردن مقوله «هولوکاست» از زاویه دید آقای شجاعی‌طباطبایی برای برگزاری آن دو دوره بازهم با محور فلسطین بود و هیچ ارتباطی با آن دروغ عظیم مبنی‌بر کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم توسط ارتش نازی نداشت.

مسعود نجابتی آخرین سخنران جلسه با اشاره به آنکه به ‌عنوان یکی از کوچکترین سربازان جنگ نرم تلاش کردم همراه با این رخداد باشم، گفت: این جشنواره فضایی را فراهم ساخت تا افسران جنگ نرم برای طراحی آثار خود و ارائه آن جهت اثرگذاری جهانی نقش خود را به‌خوبی و به‌درستی ایفا کنند البته صرفاً برگزاری این رویداد هدف نیست بلکه استمرار و ادامه یافتن آن از مهم‌ترین دلایل تأکید بر برگزاری آن به شمار می‌رود. خوشحالیم که تحت ذکاوت هنرمندی مانند مسعود شجاعی‌طباطبایی واژه «هولوساید» وارد دایره ادبیات مقاومت شده‌ است و او این واژه را جایگزین «هولوکاست» برای جلوگیری از سانسور شدید رسانه‌ای آن توسط مدعیان حقوق بشر کرده ‌است.

نجابتی در خاتمه تصریح کرد: شناسایی هنرمندان همسو؛ همراه و همفکر با آرمان فلسطین در دنیا به واسطه این رویداد اتفاقی مبارک است که سبب می‌شود تا بانک اطلاعاتی گسترده‌ای از هنرمندان متعهد جهانی نسبت‌ به آرمان‌های فلسطین و مقاومت داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha